Tuesday, March 16, 2010

PRAY FOR OUR NATION!



Sekitar 60 orang berkumpul di Gereja SIB Wangsa Permai untuk berdoa bagi setiap Negeri di Malaysia. Malam itu, selama hampir 2 jam berseru supaya Negara akan mengalami transformasi melalui jamahan kuasa Tuhan.. Kami yakin bahawa Tuhan mahu melakukan sesuatu bagi suku bangsa di Negara ini pada waktu yang ditentukan-Nya.


14 Febuari 2010..

Sepanjang Doa ini, kami dapat menikmati kehadiran Hadirat Tuhan yang memberi beban dihati kami untuk semakin mencintai negara malaysia dan terus menjadi pendoa syafaat bagi negara..

Dengan ini saya menemukan beberapa perkara penting dalam Doa kita sehari-hari kepada TUHAN. Agar apa yang saya temukan ini, akan membuatkan kita lebih yakin dan memiliki sikap hati yang berharap kepada TUHAN dalam doa.

MENGAPA KITA HARUS BERDOA?- KEPADA SIAPA KITA BERDOA?

Sebelum kita mendapat jawapan tentang “mengapa kita berdoa”, terlebih dahulu kita harus mengerti kepada siapa kita berdoa. Hanya ada satu pencipta yang agung dan Tuhan yang berdaulat. Hanya ada satu jalan untuk datang kepada-Nya ia itu melalui Yesus Kristus, Anak-Nya yang tunggal. Hanya Allah Bapa kita di Syurga yang pasti dapat mendengar dan menjawab Doa kita. Dia adalah Allah yang yang penuh dengan Kasih, kebaikan dan Pengampunan.

• Oleh Dia, semua perkara tidak akan mustahil. Yesus berkata dalam (Mar 10:27), Bagi manusia hal itu tidak mungkin, tetapi bukan demikian bagi Allah. Sebab segala sesuatu adalah mungkin bagi Allah."
• Daniel 9:18 memberi tahu kita: “sebab kami menyampaikan doa permohonan kami ke hadapan-Mu bukan berdasarkan jasa-jasa kami, tetapi berdasarkan kasih sayang-Mu yang berlimpah-limpah” (Kasih sayang/Mercy; Belas Kasihan.

Hanya Dialah Tuhan yang telah menyempurnakan perkara ini, dan hanya Dia lah Allah yang mampu melakukannya. Tetapi musuh Allah iaitu Roh Kegelapan, sentiasa menyatakan kepalsuan untuk menjatuhkan manusia. Oleh itu kita harus belajar untuk tidak menerima hasutan si jahat yang merampas kebenaran yang diletakkan Tuhan kepada kita.

MENGAPA KITA HARUS BERDOA.

Doa adalah kunci kepada hati Tuhan. Doa adalah satu-satu jalan yang tepat untuk hubungan peribadi kita dengan Tuhan.

• Berdoa membuat kita mengerti bahawa Dia adalah Tuhan, dan untuk menerima hadia yang paling bernilai iaitu; Yesus Kristus Tuhan penyelamat kita. (Kejadian 17:1, Roma 6:16-18).
• Doa merupakan pengakuan kita terhadap Dosa dan membawa kita menerima pengampunan-Nya.
(Roma 3:23-26).
• Doa akan membawa kita kepada penggenapan Rencana-Nya dalam hidup kita, kerana Roh Kudus akan memimpin kita.
• Doa untuk Pengetahuan dan Hikmat (Amsal 2:6-8, 3:5).
• Doa adalah pengucapan Syukur dari berkat Tuhan (Flp 4:6). Berdoa untuk dapat mengasihi orang lain dalam hidup kita (Yakobus 5:14-16, 2 Korintus 12:9-10)
• Berdoa untuk menyembah Tuhan (Maz 95:6-7).

Kita akan semakin intim dengan Tuhan melalui komunikasi dalam Doa. Kita datang kepada-Nya dengan Iman dan mengerti bahawa Dia akan menjawab seruan doa kita (1 Yoh 5:14). Di atas segalanya, adalah berdoa dengan kejujuran, hormat, dan renda hati dihadapan Tuhan yang mahakuasa. “Doa orang yang benar, bila dengan yakin didoakan, sangat besar kuasanya.” Yak 5:16.

TUHAN MEMBERKATI..

No comments: